Arild Rønsen

Er Spellemannprisen "populistisk"?

Er Ole Paus i ferd med å miste det på sine gamle dager?

- Kanskje er jeg en grinete, gammel gubbe, sier Ole Paus, og føyer til. – Men jeg er ikke sikker.

Det handler om Spellemannprisen, som Paus mener «har utspilt sin rolle», idet den er «populistisk», og «ikke lenger noe kvalitetsmotstykke til VG-lista».

Noen burde utfordre ham til en smule dokumentasjon. Så vidt jeg kan se, følger Spellemannprisen 2014 i gode, gamle spor. Jeg skjønner rett og slett ikke hva Ole Paus mener. Ta for eksempel nominasjonen i kategorien rock. Her finner vi Johndoe, Sivert Høyem, Spidergawd, og The Cheaters. Mener Paus virkelig at dette utvalget er «populistisk»?

Ole Paus kritiserer kategorien tekstforfatter, fordi bare Siri Nilsen av de nominerte skriver norsk. Men når har det stått i kriteriene at forfatteren skal bruke morsmålet? Jeg er veldig glad i norske tekster, og begriper ikke at verken Åge Aleksandersen eller OnklP er nominert. Men dette innebærer jo ikke at jeg mener at Thea Hjelmeland og Marit Larsen er «feil» valg.

Akkurat denne kritikken virker i mine øyne bare provinsiell, og har lite å gjøre med hva Paus karakteriserer som «småborgerlig prat om å slå gjennom internasjonalt». Han mener videre at Spellemannprisen «har blitt en bransjepris, ikke for publikum». Ærlig talt: I hvilket år har Spellemannprisen ikke vært en bransjepris?! Dette har alltid vært en kveld da bransjen feirer seg sjøl – med musikkjournalistene på slep.

Til slutt et par ord om dette maset om Todd Terje, som blant annet ifølge Aftenposten har lagd «årets album». Todd Terje har i mine ører lagd et mediokert, til dels retrospektivt album – ikke i nærheten av kvaliteten på de eksperimentelle, nominerte Kim Hiorthøy og Mental Overdrive. (Så kan man saktens spørre om de hører hjemme i en kategori for «dancemusikk», men jeg lar den ligge i denne omgang.) Men igjen; mener Ole Paus at nominasjonen av Hiorthøy og Mental Overdrive er uttrykk for «populisme»?

Og helt til slutt et spørsmål til Spellemannkomitéen: Hvorfor samarbeider dere med svenske Spotify, og ikke det norskeide WiMP? Flott med nordisk forbrødring, men Spellemannprisen er da vitterlig et norsk foretakende?


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.