Arild Rønsen

KARPE DIEM: Verdige vinnere, men ... Foto: Finn Bendiksen - NTB/Scanpix

Misforstått pop-Spellemann

Hvorfor velger NRK og platebransjen å gjøre Spellemannprisen til et russetreff?

Det positive først: Det er ikke alle bransjer forunt å få flere timer på riksdekkende tv en lørdagskveld. Men der stopper også rosen for denne gang.

Det er ikke noe nytt at prisutdelinga deles opp. Men det er noe helt nytt at 99 prosent av hovedsendinga inneholder forskjellige varianter av EDM – Electronic Dance Music! Spellemanprisen – altså hovedsendinga – er det største enfold jeg kan huske å ha vært vitne til.

I tillegg tror jeg arrangørene tar helt feil. Musikken i hovedsendinga retter seg mot et publikum mellom 15 og 22 år. Og denne målgruppa ser jo ikke lineær tv!

Det handler ikke om hvert enkelt innslag; her opptrådte opp til flere flinke artister. Det handler om helheten. Hva er det som får NRK og platebransjen til å tro at det norske folket ikke tåler et fire minutters jazz-innslag? Hvorfor kunne ikke Nils Bech få framføre sin tvers gjennom fantastiske sang i hovedprogrammet?

Den rådende musikkpolitikken i Spellemannprisen er direkte fordummende. Var det tilfeldig at årets hedersprisvinner, Arve Tellefsen, hadde forlatt lokalet før han kulle få sin pris? Neppe. Og jeg lurer på hva prisutdeler Åse Kleveland tenkte i sakens anledning?

Noen har for lengst tatt til orde for en alternativ pris. Jeg mener det er et blindspor. Men noen må riste på plass fornuften hos de ansvarlige i NRK, Fono og Ifpi. Norsk musikkliv har aldri vært bedre og mer mangfoldig. Da er det trist at selve utstillingsvinduet gir et helt annet inntrykk.


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.