LEMAITRE: Publikumshelter under jazzfestivalen i Molde! Foto: fireflate.no |
Synth: 80-tallsheltene i Pet Shop Boys og 90-tallsheltene i Daft Punk. Hvem vinner i 2013? To gutter fra Oslo!
Noen vil nok mene dette er å sammenlikne epler og pærer; er ikke Pet Shop Boys pur pop, mens Daft Punk på helt annet vis er fremadskuende og eksperimentelt? Ikke enig – for likhetene er mer iørefallende.
Begge banda produserer musikk som er «urørt av menneskehender». Maskiner, maskiner, og atter maskiner. De står godt til karakteristikken den klassiske komponisten Fartein Valen en gang ga av rock: «Det er jo bare marsjer!»
Men det er sant at Pet Shop Boys i en helt annen grad enn Daft Punk er avhengig av hitsingler. «West End Girls», «It’s a Sin», «Always on My Mind», «Go West!» - pur pop.
I år har de slått seg sammen med produsenten Stuart Price (Madonna, Kylie Minogue), og resultatet har blitt et balladefritt album. Her er det dance tracks fra start til mål – med et mulig unntak for «Thursday». Men heller ikke den oppfyller kravene det må være mulig å stille til en «normal» Pet Shop Boys-hit. Og begynner det ikke rett og slett å bli så vanlig å ta med seg en rap’er (Example), at trikset for lengst er blir litt gammeldags?
Daft Punk beveger seg på «Random Access Memories» litt i en annen retning, idet de ofte legger organiske instrumenter (gitarer og piano) oppå all elektronikken og vocoderne. Inspirasjonen fra Chic-sjefen Nile Rodgers (for øvrig også mannen bak David Bowies «Let’s Dance» og Madonnas «Like a Virgin»), og Giorgio Moroder (Donna Summer, «Top Gun», «Flashdance»); under tittelen «Giorgio by Moroder» får han enkelt og greit lov til å holde et lite foredrag om hvorfor synthesizeren er Guds gave til musikken!
«Get Lucky» har for lengst blitt en radiohit – fortjent nok, og her er mye mer å ta av. Svært vellykka - og de danker Pet Shop Boys ned i støvla.
Men ingen av dem har nubbsjans mot to unggutter fra Oslo som kaller seg Lemaitre! I uka som gikk, satte Ketil Jansen og Ulrik Denizou LundTeatret Vårt fullstendig på huet under Moldejazz. Festivalledelsen hadde markert et eget område for ungdom under 18 år, til tross for at konserten begynte ved midnatt! Og det var stappfullt! Overalt!
Unn deg en tur innom «Relativity 1-3» utgitt mellom april i fjor og mai i år - og du vil snart skjønne hvorfor denne duoen har framtida foran seg.
PET SHOP BOYS
Electric
X2
DAFT PUNK
Random Access Memories
ColumbiaSony Music
LEMAITRE
Relativity 1-3
Sony Music
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.