Jeg syns de har vært oppskrytt, men denne gang treffer Arcade Fire planken.
Canadierne har representert eliten i sin sjanger i et tiår. Hvilken sjanger? Jeg vil si de spiller en blanding av tung indiepop og tung poprock. Ikke indierock av typen Still Corners og Daughter, enn si Eels eller The Shins – og langt i fra poprock a la Roxette (som innimellom spilte ganske så tung pop/rock), Lissie eller Def Leppard.
Da lukter det vel kanskje David Bowie? Ja, det gjør det; Arcade Fire tør å gå like langt utafor den brede landevei som Bowie. De kommer ikke opp med like mange gode melodier, men appellerer så avgjort til det store publikumet som ønsker å være alternativt, men som etter hvert har erobra stadion-arenaene – i klasse med Killers og Muse. Og de unnser seg ikke for å rappe riffet til Michael Jacksons "Billy Jean"!
Alt er like velprodusert, og alt annet enn first take; denne studioregninga må ha vært av det voksne slaget. Lyden er stor, og tidvis ganske voldsomt støyende. Men lydbildet er også kontrastfylt, med plass til rolige bassriff i forkant.
Det mest imponerende med Arcade Fire, er kanskje at de låter så kommerst – med så til de grader ukommerst materiale. Noen millioner fans har venta på dette albumet, og jeg har vondt for å tro at noen av dem blir skuffa.
ARCADE FIRE
Reflektor
Universal
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.