Kan man, i moderne tid, tenke seg et OL uten reklame "under øvelsene"?
SV fremmer forslag om forbud mot reklame under øvelsene i OL. Når noen latterliggjør forslaget fordi det kommer dagen før TV-sendingene starter, legger man ikke akkurat godvilje til. Snorre Valen & Co må jo nødvendigvis ha framtidige OL i tankene.
Når det er sagt, er det grunn til å lee på øyelokkene når Bård Vegar Solhjell spør på twitter - «kvifor reklame under øvelsar?» Jeg skriver i dagens utgave av Klassekampen at jeg ofte vil foretrekke radio framfor reklame-tv – en sannhet med modifikasjoner, håper jeg folket forstår – men hva er det Solhjell spør for?
Den som lurer på hvorfor TV 2 sender reklame «under øvelsen», kan like gjerne kaste bort tida på å undre seg over hvorfor Kjell Inge Røkke vil tjene penger. TV 2 og kanalens flinke stab av journalister «ønsker» helt sikkert ikke å sende reklame «under øvelsene». Men de må. Mer enn det; de er forplikta til det. Om de ikke sender reklame «under øvelsene», vil de helt sikkert ikke makte å finansiere storsatsinga - og uten å kunne vise til et slikt regnestykke, ville de like sikkert ikke vunnet anbudet.
Så gjenstår det å se hvordan TV 2 løser problemet. Jeg så ikke kunstløp i går, men går ut fra at det ikke er spesielt sjenerende for seerne om de slipper å se håpløs kongevinking og tårevåt pusting og pesing i sekundene før dommerpanelet avsier sin dom. (Personlig er jeg da uansett rask til å skru av tv, og finne fram Harald Heide-Steen Jr.: - Acht komma zei, sechs komma sieben, und fünf komma vier!)
Jeg syns vi skulle gi TV 2 en sjans, før vi feller dommen. Men jeg håper de har tenkt på dette enkle faktum: Vi som elsker fotball, elsker Premier League på TV 2. Hvorfor? Fordi det i løpet av sendinga ikke serveres reklame. Jeg betaler gladelig 199 NOK i måneden for å høre Petter Myhres og Trevor Morleys analyser i pausene. Av samme grunn er det nedtur å se fotball på TV 2s hovedkanal; 30 sekunders «analyse» midt mellom all reklamen er bare «uff og huff og nei og nei og atter nei».
Det skal bli spennende å se hvordan TV 2 løser dette. Om jeg hadde vært sjef i NRK nå, hadde jeg lett med lys og lykt etter en ny Bjørge Lillelien. En som fikk oss til å lytte til radio, mens vi så tv. Da kunne man jo bare ta seg en tur på kjøkkenet mens reklamen rulla over skjermen.
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.