Arild Rønsen

Reklame "under øvelsene" i Sotsji?

Kan man, i moderne tid, tenke seg et OL uten reklame "under øvelsene"?

SV fremmer forslag om forbud mot reklame under øvelsene i OL. Når noen latterliggjør forslaget fordi det kommer dagen før TV-sendingene starter, legger man ikke akkurat godvilje til. Snorre Valen & Co må jo nødvendigvis ha framtidige OL i tankene.

Når det er sagt, er det grunn til å lee på øyelokkene når Bård Vegar Solhjell spør på twitter - «kvifor reklame under øvelsar?» Jeg skriver i dagens utgave av Klassekampen at jeg ofte vil foretrekke radio framfor reklame-tv – en sannhet med modifikasjoner, håper jeg folket forstår – men hva er det Solhjell spør for?

Den som lurer på hvorfor TV 2 sender reklame «under øvelsen», kan like gjerne kaste bort tida på å undre seg over hvorfor Kjell Inge Røkke vil tjene penger. TV 2 og kanalens flinke stab av journalister «ønsker» helt sikkert ikke å sende reklame «under øvelsene». Men de må. Mer enn det; de er forplikta til det. Om de ikke sender reklame «under øvelsene», vil de helt sikkert ikke makte å finansiere storsatsinga - og uten å kunne vise til et slikt regnestykke, ville de like sikkert ikke vunnet anbudet.

Så gjenstår det å se hvordan TV 2 løser problemet. Jeg så ikke kunstløp i går, men går ut fra at det ikke er spesielt sjenerende for seerne om de slipper å se håpløs kongevinking og tårevåt pusting og pesing i sekundene før dommerpanelet avsier sin dom. (Personlig er jeg da uansett rask til å skru av tv, og finne fram Harald Heide-Steen Jr.: - Acht komma zei, sechs komma sieben, und fünf komma vier!)

Jeg syns vi skulle gi TV 2 en sjans, før vi feller dommen. Men jeg håper de har tenkt på dette enkle faktum: Vi som elsker fotball, elsker Premier League på TV 2. Hvorfor? Fordi det i løpet av sendinga ikke serveres reklame. Jeg betaler gladelig 199 NOK i måneden for å høre Petter Myhres og Trevor Morleys analyser i pausene. Av samme grunn er det nedtur å se fotball på TV 2s hovedkanal; 30 sekunders «analyse» midt mellom all reklamen er bare «uff og huff og nei og nei og atter nei».

Det skal bli spennende å se hvordan TV 2 løser dette. Om jeg hadde vært sjef i NRK nå, hadde jeg lett med lys og lykt etter en ny Bjørge Lillelien. En som fikk oss til å lytte til radio, mens vi så tv. Da kunne man jo bare ta seg en tur på kjøkkenet mens reklamen rulla over skjermen.


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.