Hva ville skjedd med kulturjournalistikken, hvis kulturjournalistene i all hovedsak var satt til å overvåke næringslivet?
Jeg har foreløpig ikke lest Trygve Aas Olsens bok om kulturjournalistikk, men hører ham i NRK P2s medieprogram Kurér. (Jeg begriper ikke hvorfor de lar sine intervjuobjekt snakke uforstyrra; det ville jo vært mye mer interessant å høre Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen og Aas Olsen i debatt. Men det er ikke mitt ærend i denne omgang.)
Aas Olsen mener kulturjournalister flest utelukkende driver tekstreklame for plateselskap og bokforlag. Han vil at kulturjournalistene skal være «sånn som andre journalister er» – altså gå etter penga. Være på jakt etter avsløringer: «Blir kulturkronene brukt fornuftig? Ble det flere konserter og teaterforestillinger av Kulturløftet, da den rødgrønne regjeringa dobla kulturbudsjettet i løpet av åtte år?»
Slike spørsmål er åpenbart fornuftig å stille, og å få svar på. Men i den eller de avisene (ikke mange, dessverre) som har ressurser til det, bør jo de som kan dette stoffet – næringslivsjournalistene – settes i kontakt med kulturjournalistene. De som kan økonomi bør drive med det, enten det handler om kulturlivet eller oljebransjen. Mens kulturjournalistene i hovedsak bør drive med det de kan – litteratur, musikk, ideologi, filosofi.
«Det holder ikke å kunne navnet på 50 indierockere i USA», sier Aas Olsen. Feil! Om jeg som kulturredaktør i en stor avis skulle ansette en plateanmelder, ville en som kunne navnet på 50 indie-rockere i USA stå først i køen! Vel å merke om jeg var ute etter en ekspert i musikk! Den som skal anmelde den nye plata til Lana Del Rey behøver ikke å vite det dugg om økonomien i hennes plateselskap!
Satt på spissen, ville jeg heller sagt motsatt: Jo mindre tid hun eller han bruker på utenforliggende ting, og jo mer tid han eller hun bruker på å spesialisere seg på det musikalske – jo bedre! Om kulturjournalistene egentlig skal være næringslivsjournalister – ja, da kan man jo like gjerne legge ned kulturredaksjonene.
Burde Arne Hestenes brukt mye mer tid på økonomien i Hollywood?
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.