Skal antall solgte plater være et kriterium for å få Spellemannprisen?
Ledelsen for Spellemannprisen er på ville veier. Mens alle andre priser skal tildeles utelukkende utfra kvalitetskriterier, gjøres det nå unntak for Popgruppe, Popsolist, Urban og Viser – «der kriterium for å gå videre er at utgivelsen har solgt/hatt listeplassering over et visst nivå (fortrinnsvis topp 100 albumliste norske utgivelser 2016».
To åpenbare innvendinger:
1) Høye salgstall har aldri vært, og kommer aldri til å bli, noen garanti for musikalsk kvalitet. Ta Marcus & Martinus. For meg må de gjerne bli Årets spellemann! Utsolgt i Oslo spektrum x 2 og Globen i Stockholm er en pris verdt! Men dette tvers gjennom middelmådige materialet må aldri juryeres inn i noe som har med kvalitet å gjøre!
2) Det sier seg sjøl at salgskriteriet favoriserer de store, multinasjonale plateselskapene – de som har penger til markedsføring. Som sjefen i Kirkelig Kulturverksted, Erik Hillestad, skriver i dagens utgave av Aftenposten: Om disse kriteriene var gjort gjeldende i 1987, kunne ikke Kari Bremnes fått Spellemannprisen – som hun vitterlig fikk for sin debut. Nei, hun kunne ikke en gang blitt vurdert av juryen!
Hvorfor henger Spellemannprisen så høyt blant norske artister? Nettopp – fordi den handler om kvalitet, ikke kommers. Ledelsen bør tenke seg om før de raserer denne helt essensielle sida av prisen.
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.