Fra reinspikka gitar-rock til et variert popmusikalsk lydlandskap. Vellykka.
For noen dager siden fortalte jeg hvordan mellomgenerasjonen i den maskuline delen av norsk pop leverer bedre enn noen gang. Øystein Greni befester inntrykket.
På samme vis som vi vel aldri var i tvil om hvem som var sjef i Kaizers Orchestra, har vel ingen tvilt på hvem som har holdt i dirigentpinnen i Bigbang. Jeg veit ikke hvorfor Bigbang er nedlagt på ubestemt tid, men er veldig glad for at Øystein Greni insisterer på å være til stede – nå som soloartist.
Han har ikke begynt å skrive helt annerledes type låter. Men innpakninga er såpass forskjellig at det i første omgang låter som om han gjør det. Det har altså med lydlandskapet å gjøre. Her er soul, gospel, pop, rock – i skjønn forening. Mye synther/strykere og piano, men også lekkert gitararbeid, både i akustisk og elektrisk utgave. David Gilmour i Pink Floyd ville for eksempel nikka gjenkjennende til alt som går for seg i «Hold».
Jeg kan ikke se at Øystein Greni er booka til årets helnorske Norwegian Wood i Frognerbadet. Velkommen tilbake, skal Wood være! Jeg tar det for gitt at dette beror på en forbigående misforståelse. For alt Greni behøver å gjøre, er å framføre «Pop Noir» i sin helhet. Så sitter han vel på rettighetene til «Prettiest Girl in Oslo», som et ekstranummer kanskje …?
ØYSTEIN GRENI
Pop Noir
Petroleum Records
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.