MATHIAS EICK: Foto: Colin Eick. |
Det har aldri vært lagd så mye god musikk som i vår tid. Dette gjelder i aller høyeste grad jazzmusikken.
Her følger omtale av tre eventyrlige flotte utgivelser innen sjangeren jazz. Disse linjer kan leses av deg som allerede er fortrolig med sjangeren, men også som en veiledning for deg som kanskje syns jazz er litt «farlig».
Mange vil mene at norsk jazz – kanskje nordisk jazz – befinner seg i det aller ypperste elitesjiktet når vi snakker jazz i verdensomspennende betydning. Det er en korrekt observasjon. Således gir det liten mening å snakke om at en norsk utgivelse er i «verdensklasse». Hvis du befinner deg blant de flinkeste utøverne innen jazzmusikk i Norge, er du per definisjon i verdensklasse.
En av disse utøverne heter Mathias Eick. Han er etter hvert en ynda samarbeidspartner for temmelig mange musikere, ikke minst for Eple Trio. Vi er særdeles godt forspent med spennende trompetere her til lands, og Mathias Eick er nok den mest melodisk anlagte av dem.
Han komponerer på en måte sanger, selv om de altså framføres instrumentalt – faktisk også når han synger! Han har skrevet et helt album som omhandler hans nære familieforbindelser, og spiller og synger om dem – uten å formulere ett eneste ord. Men mest av alt handler det likevel om trompeteren Mathias Eick.
Eick gir ganske selvfølgelig ut sin musikk på ECM. The Nordic Sound – det er fullt lovlig å si at han går i fotspor tråkket opp av det ytterst melodiske samarbeidet mellom Jan Garbarek og Keith Jarrett. Og 40 år seinere sitter de der fortsatt, i henholdsvis produsent- og teknikerstolen – Manfred Eicher og Jan-Erik Kongshaug.
Sekstetten som framfører verket inkluderer trommeslagerne Torstein Lofthus og Helge Andreas Norbakken, bassisten Audun Erlien, pianisten Andreas Ulvo og fiolinisten Håkon Aase.
Med utgangspunkt i Mathias Eicks komposisjoner, har de sammen kommet opp med et knippe usedvanlig vakre låter. Spill dette for naboen din som «hater jazz», og pipa vil antageligvis få en annen lyd.
Den danske gitaristen Jakob Bro befinner seg på sett og vis i det samme musikalske landskapet som Mathias Eick opererer seg i. Det går som regel temmelig sakte for seg. Her har både musikere og publikum tid og rom til å puste.
Herrene bak studiolyden er stadig de samme der de styrer knottene i Rainbow Studio, beliggende midt mellom Sagene og Torshov langt øst i hovedstaden - og musikerne Bro har valgt ut er på sett og vis som skapt for dette landskapet. Thomas Morgan (bass), Jon Christensen (trommer), og Palle Mikkelborg (trompet/flügelhorn).
Musikken er gjennomført improvisert, med ytterst få skrevne passasjer. Man setter i gang med et mer eller mindre forutbestemt tema – og tar det derfra. Dermed handler det først og fremst om å lytte til hverandre - og lytte, det kan denne kvartetten. Liksom de er mestere i å framføre hva de lytter seg fram til.
ANDERSEN, VINACCIA, SMITH. Foto. Roar Vestad/ECM Records |
Til slutt hopper vi til et ekstraordinært flott triosamarbeid. Trommeslageren Paolo Vinaccia, som heldigvis ser ut til å ha minst ni liv, er sjokkerende god i dette live-opptaket fra Villa Rothstein i Østerrike, september 2016. Han briljerer sammen med den skotske tenorsaksofonisten Tommy Smith, og framfor alt med opphavsmannen til det hele – bassisten Arild Andersen.
Det er en fryd å høre hvordan de vrier og vrenger seg ut av toneartene de til enhver tid befinner seg i. For noe av dette er åpenbart avtalt på forhånd, selv om improvisasjonen er selve grunnlaget for dette samarbeidet.
Albumene jeg her har omtalt egner seg for intens lytting, og vil gi deg opplevelser av de sjeldne. Men dette er også musikk som står godt til litterære stunder. Jeg har hatt dem på spillelista mi, hele tida, mens jeg har lest de siste bøkene til Jo Nesbø og Leif GW Persson.
Kanskje du burde teste ut denne oppskriften?
MATHIAS EICK
Ravensburg
ECM
JAKOB BRO
Returnings
ECM
ARILD ANDERSEN
In-House Science
ECM
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.