Arild Rønsen

Feminist, ja visst!

The Highwaymen har fått en verdig arvtaker. Watch out for The Highwomen!

Jentene i The Highwomen – Natalie Hemby, Maren Morris, Brandi Carlile og Amanda Shires – er nok ikke like kjent som sine forbilder i The Highwaymen – Kris Kristoffersen, Johnny Cash, Waylon Jennings og Willie Nelson. Men de er omtrent like gode, og de har framtida foran seg.

De har frekkhetens nådegave, og åpner like godt med en nyskrevet tekst til «Highwayman». Jente-geriljaen legger ikke akkurat skjul på sin inspirasjonskilde. Men dette er grrrrl power!

Musikken er strålende tvers gjennom. Litt mer country enn Lady Antebellum, litt mer pop enn Miranda Lambert, mindre rock enn Sheryl Crow. Om vi ser bort fra aldersforskjellen, ville Dolly Parton i sine beste stunder vært et naturlig medlem av denne kvartetten.

Leiter du etter låter med harmoniske dissonanser, jakter du forgjeves. Om du derimot elsker nydelig flerstemt vokal, er det bare å sette seg godt til rette og nyte. Om vi for eksempelets skyld sier det er mulig, så går de Simon & Garfunkel og The Everly Brothers en høy gang. (Visste du forresten at det er Carol King som skreiv «Crying in the Rain»?)

The Highwomen introduserer lesbisk kjærlighet i Nashville, og synger om Himmelen som et sted der honkytonk ruler. En av låtene beskriver innholdet presist: «Redesigning Women».

Om jeg hadde rulla terninger, ville dette blitt en soleklar 6’er. Her er det bare å åpne dørene til Oslo Spektrum på vid gap.

THE HIGHWOMEN
«The Highwomen»
Elektra


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.