Fortellinga er konkret nok, og dramatisk nok. Men like mye foregår oppe i hodet på Jonathan. Det handler om eksistensielle spørsmål. Hvem er vi? Hva er mennesket i stand til å utføre av grusomme handlinger?
Jonathan har permisjon fra gravegruppa i Dagens Økonomi for å skrive bok. Det blir så som så med skrivinga, for rundt ham skjer de underligste ting. Dukker denne store mannen med ansiktsmaske opp i virkeligheten? Eller fins han bare i Jonathans fantasi? I så fall deler han fantasiverden med sin søster.
«Familien Svane er som en kinesisk eske.» Hvordan har det seg at både Jonathans bror og hans mor blir heroinister? Han som helt «normal» junkie, hun som følge av sjukdom. Hvem fôrer dem med brunt pulver? Og er dopdealeren kanskje Jonathans far?
Faren til Jonathan, Adrian, er ikke Adrian Svane. Svane er bare et navn han har tatt for å kvitte seg med alt som smaker av fortid. Adrian heter egentlig Per Gunnar Moe.
I forbifarten: Kan norske Afghanistansoldater ha vært aktive i å opprette heroinsmugler-ruter langs «silkeveien»?
Stemmer det at familien Svane skylder bort 120 millioner kroner til mannen som sitter fengsla for omfattende narkotikaforbrytelser – herr Damm? Adrians kamerat blir funnet død i fjellet. Jonathan mistenkes for drapet, og kløner det skikkelig til for seg sjøl i politiavhør.
Mot slutten følger Jonathan etter Damm og hans datter Cathrine i en slags biljakt. Bilen kjører utfor stupet, og datteren omkommer. Jonathan forklarer at han «så en mann i veien», men husker ingen ting av utforkjøringa – til tross for at han lå to meter bak.
Huset til familien Svane brenner. Jonathan jakter den antatte brannstifteren helt til Brasil. Men har Jonathan tatt helt feil? Her kunne strengt tatt en helt ny roman fått sin begynnelse.
Mange spørsmål, svært få svar. En fascinerende historie.
NIKOLAJ FROBENIUS
Svanesang
Gyldendal
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.