Arild Rønsen

Kan noe så fredelig som sang bruke som våpen?

I skrivende stund tikker meldinga inn om at Taliban har forbudt all musikk i Afghanistan. Hvis du leser «Sang som våpen», vil du forstå at de ekstreme islamistene har et poeng: Sang har alltid vært farlig – for makthaverne.

Visste du at inuitene arrangerte rap-dueller for flere hundre år siden? Du må nesten lese «Sang som våpen» for å få tak i historier som dette. Boka handler om hvordan sangen er brukt som våpen – nærmest over alt, og i enhver sammenheng. I religionens tjeneste, i arbeiderbevegelsens tjeneste, i fotballklubbens tjeneste, i krigens og fredens tjeneste.

En av de mest rørende fortellingene om sangens kraft skal tilbakedateres til første verdenskrig. 1. juledag 1914 – ja, det var krig i Europa – gikk tyske soldater ut av sine skyttergraver, uten våpen, for å synge «Stille Nacht, Heilige Nacht». De britiske soldatene svarte, uten våpen, med «Silent Night, Holy Night». Tenk om de respektive lands ledere kunne sunget med!

Husker du hva «Barn av regnbuen» gjorde med oss etter 22.juli? Hva betydde Billie Holidays «Strange Fruit»? Tenk på Woody Guthrie, som like godt tagga ned sin egen gitar med innskriften «This machine kills fascists»! Noen tiår seinere – hundretusener i Londons gater under vimpelen «Rock against racism». Jeg var der!

Er det mulig å tenke seg borgerrettsbevegelsen i USA uten «We shall overcome»? Victor Jara i Chile. Hva har «Internasjonalen» betydd for verdens arbeiderbevegelse? Joik har større kraft enn krutt!

I disse juletider er det lett å tenke tilbake på Rudolf Nilsens «Arbeidsløs jul», legendarisk tonesatt av «På stengrunn»-gjengen tidlig på ’70-tallet. Eller hva med jula på Grini under krigen, da Otto Nilsen skreiv «Ute i det fri»?

Hva hadde en fotballkamp vært uten supporter-sang?! «Vål’enga, du er min rellion! En av en million! Stolt gammal tradisjon!»

Det er mye gøy med sang, mye alvor – og mye kamp. En gang for lenge siden, da jeg var styremedlem i Oslo typografiske fagforening, lærte jeg denne hymnen. Den heter «Sovjetflyvernes marsj». I vidt forskjellige selskap har jeg i ettertid hatt mye moro med den:

Vi stiger, vi stiger, vi stiger!
Maskiner og mann er ett! Rast va!
Og alle propeller forteller – Rød front!
At vi er på vakt for Sovjetunionen!

Vil du ha selve standardverket om sangens betydning? «Sang som våpen – Historier om sangens slagkraft» ligger et tastetrykk unna.


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.