Så lenge Miroslav Vitous står bak prosjektet, høres det antageligvis litt rart ut om jeg karakteriserer dette som oppsiktsvekkende bra. Sannheten er at det er svært lite av det Vitous gjør som ikke er oppsiktsvekkende bra. Om jeg nå sier historisk bra, er vi forhåpentligvis mer på sporet.
Den som forventer lyden av Weather Report som jo ikke er unaturlig, tittelen tatt i betraktning vil få seg en overraskelse. Dette låter på ingen måte som Weather Report. Man kan i høyden si at det er Weather Reports ånd som svever over vannene.
Dels har det sammenheng med bandets instrumentering; det fantes for eksempel aldri noen trompeter i Weather Report. Når så bandlederen sjøl spiller akustisk, hele plata gjennom ja, blir det lite igjen av det soundet de fleste forbinder med Weather Report: Lyden av synthesizer-kunstneren Josef Zawinul.
Allerede her utfordres nysgjerrigheten. De skiftende besetningene i Weather Report kunne låte til dels svært forskjellig. Men ingen av dem hadde vært tenkelige uten Zawinul, akkordleggeren. Her kommer Vitous opp med en kvintett som overhodet ikke har akkorder å lene seg på. Intet nytt i jazzen for så vidt; trioen til Joshua Redman opererer eksempelvis på samme vis. Men det blir unektelig spesielt å remember nettopp Weather Report uten et akkordinstrument i bånn.
De låner litt fra Wayne Shorter (Nefertiti), og litt fra Ornette Coleman (Lonely Woman), men komposisjonsmessig er dette Miroslav Vitous verk og den delen av Weather Reports virke han ønsker å gi honnør til handler ikke om den funky utgaven av bandet. Her fins ingen Birdland, og det er da åpenbart heller ikke meninga.
Man kjenner igjen det fantastiske basspillet, ikke minst de gangene han velger å operere med bue og det er ikke veldig langt fra Wayne Shorter til Gary Campbell. Lyden av Miroslav Vitous Group er likevel noe helt annet enn lyden av Weather Report. Bare hør på denne tittelen: Fet:When Dvorak Meets Miles! Og det er helt sant det høres akkurat sånn ut!
Mens avsluttende Blues Report ikke er Weather Report i det hele tatt, men tvert i mot ei låt bygd over Freddy Freeloader fra Miles Davis Kind of Blue.
For et album!
MIROSLAV VITOUS GROUP
Remembering Weather Report
ECM
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.