Ta en forsøksvis titt inn i ”T4”, sier jeg – og du vil umiddelbart forstå at Brian Eno ville gitt nærmest hva som helst for å få lov til å jobbe med dette bandet.
Håkon Kornstad og Torstein Lofthus dukker opp på henholdsvis saksofon og trommer underveis, men la oss konsentrere oss om bandet. For når Eivind Aarset lager band, så er det nærmest per definisjon ensbetydende med at alle er like viktige. Han er ikke mannen som liker å stikke seg fram – selv om han har all grunn til å gjøre det! – og i anonymitetens ånd finner vi også låttitlene: Helt fra "T1 til "T7".
De fleste vil kjenne Aarset fra 80-tallssamarbeidet med Anne Grete Preus, og 90- og 00-tallssamarbeidet med Nils Petter Molvær. Men han har også en fortid innen heavy metal – og det høres godt, idet han setter sammen sitt eget band.
Ikke misforstå; dette har ingen ting med Iron Maiden å gjøre. Derimot ganske mye med Shining å gjøre. I mine ører er dette modernistisk så det holder, samtidig som det er fullstendig tidløst – i hvert fall evigvarende! Det eneste som for framtidige lyttere vil avgjøre at dette er 2010-musikk, er den utstrakte bruken av elektronikk. Samtidig som saksofonen låter som en saksofon, og trompeten låter som en trompet. Men i første omgang handler det om elektrisk gitar!
Jeg elsker alt hva dette bandet gjør; sånn er det bare. Og du skal vite dette: De vil vekke like stor begeistring - for et lydhørt publikum - i Beijing og Tokyo, som i Canberra, Paris og New York.
EIVIND AARSET & THE SONIC CODEX ORCHESTRA
Live Extracts
Jazzland/Universal
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.