Hun er den herlige lyden av nord. Men hvor mange får oppleve den?
Dette skal mye handle om musikkpolitikk. Men først til musikken.
Hun er like moderne som hun alltid har vært. Viser? Ja, det er vel det. Men lyden er umiskjennelig pop. For voksne. Jeg skulle til å skrive at hun bruker bandet sitt som en akustisk gitar, men så kommer «Mann på rommet», som virkelig er sofistikert pop – et popband, ikke en vokalist som nesten like gjerne kunne gjort det samme med sin akustiske gitar.
Jeg elsker lyden av Kari Bremnes. Mange snakker om The Nordic Sound, og henviser som regel til lyden av jazz-selskapet ECM. Jan Garbarek og Palle Mikkelborg. Kari Bremnes er vokalutgaven. Langt nord, om enn ikke helt opp til Mari Boine.
Tekstmessig liker jeg henne best når hun snakker om vær og vind, om du forstår meg rett. Jeg er ikke i tvil om at jeg grunnleggende sett deler hennes ståsted, men stiller meg tvilende til hvor vellykka det er når hun blir politisk kommentator, som i «Med sin nydelige kone». Jeg foretrekker Kari Bremnes når hun synger som hun gjør i «Nytt imellom oss».
Så til politikken. Svært mange av dere som leser disse linjer, vil aldri komme til å høre hva dere leser om. Kari Bremnes og hennes plateselskap – personifisert i produsenten Erik Hillestad – har bestemt seg for å skjære klar av oss som har vent oss til at musikk formidles via strømmetjenestene.
Det handler om penger, og det er et udiskutabelt faktum at artistene sitter igjen med smuler når du og jeg strømmer dem. I hvert fall om man ikke strømmes i virkelig store mengder. Men er svaret å trekke seg ut? Slik Kirkelig Kulturverksted har valgt å gjøre? Jeg skjønner desperasjonen, men tror strategien er feil.
Poenget er at ungdom i dag knapt veit hva en CD er. Det er ikke mulig å dytte en CD inn i mobilen, og heller ikke i de fleste moderne PC’er. Formatet er rett og slett «ut», bokstavelig talt. Da er det mye kulere med vinyl, men meg bekjent er «Og så kom resten av livet» heller ikke tilgjengelig i dette formatet. Resultatet blir at Kari Bremnes publiseres i det som for de fleste er ingenmannsland. Langt mot nord, der det for noen kjennes godt å holde til – men der nesten ingen andre befinner seg.
Jeg har sans for folk som går egne veier, som bryter nytt land. Men Kirkelig Kulturverksteds metode er den stikk motsatte. Dette er baklengs inn i framtida. Og det kommer til å gå på trynet. Kolonialen på hjørnet er historie. I går røyk til og med landets siste ølmonopol, det som lå i Fauske!
Jeg vil veldig gjerne at mine lesere skal høre den vakre musikken til Kari Bremnes. Men må jeg samtidig veilede dem til en utdatert butikk som selger noe så gammeldags som CD-spillere?
KARI BREMNES
Og så kom resten av livet
Kirkelig Kulturverksted
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.