Arild Rønsen

Nå må hun da slå gjennom?!

En kilo smeltende konfekt fra Kong Haakon, der alle bitene er fylt med det beste av det beste.

Jeg så henne første gang live for temmelig nøyaktig to år siden, og det har skjedd før i verden at musikkjournalister som mener å ha sett lyset har måttet revurdere førsteinntrykket. Her blir det bare forsterka.

Med sitt tredje album har Ida Jenshus ikke forlatt roots-musikken. Hun etablerer seg bare i et mye bredere musikalsk landskap. Mye er i slekt med Emmylou Harris’ samarbeid med superprodusenten Daniel Lanois, men ta en ekstra titt på en sang som «Days of Nothing» - der keyboardisten faktisk har rappa hele refrenget til den vidunderlige verdenshiten til Lady Antebellum! Uten at det føles som noen form for bankran!

Alt er framført til lyden av et stødig pop/rock/roots-band, der krydderet består av solide doser lap steel-gitar og munnspill.

Kåre Vestrheim produserer, og har tilsynelatende like godt grep om alle sider av hva som vel av en eller annen grunn kalles alt country. Langt inn i den episke popmusikken dykker han i platas gullegg, «Only Human». Men vit dette - og det er ikke ofte man kan si sånt, med hånda på hjertet:

Dette albumet inneholder tolv låter som alle er fabelaktig fine.

IDA JENSHUS
Someone to Love
Mercury/Universal


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.