Norwegian vil ut i verden, med «lokal lønn». Nordisk modell?
Når SAS-ledelsen med elendige tall i ryggen hevder at «det må bli verre før det blir bedre», er det god grunn til å spørre: Er dét mulig? Har ikke SAS nettopp sendt sine lavest lønte ned enda en divisjon, i retning the working poor?
Mens konflikten pågikk, stilte jeg spørsmål ved om SAS ville sette ny trend gjennom eksplisitt å slå strek over «den nordiske modellen». Lønnsdiktat, ikke lønnsforhandlinger. Nå ser det ut til at Bjørn Kjos ikke er sein om å bekrefte mine spådommer. Han vil ikke bare bort fra den nordiske modellen, han vil bokstavelig talt ut av et nordisk lønnssystem.
Tankegangen er ikke vanskelig å forstå. Kjos vil ha Norwegian tungt inn på det asiatiske markedet, og da går det jo ikke an måtte bale med nordisk lønnsnivå. Altså må kabin- og bakkepersonalet få en lønnsslipp som tilsvarer det asiatiske nivået. Enkel matematikk?
Det verste er at den rødgrønne regjeringa i fullt alvor vurderer å gi Kjos tillatelsen han ber om. Jeg legger gjerne ekstra trykk på i fullt alvor. Hvis ikke dette er sosial dumping, hva er da sosial dumping?
Jeg tar det for gitt at Norwegians asiatiske stab skal ha kvalifikasjoner på linje med sine norske kolleger, for «i luftfarten er sikkerheten alltid viktigst». Kjos kan godt begynne reisa med et hel-thailandsk team fra Bangkok. Men hva om en i kabinpersonalet blir sjuk, og derfor må bli værende igjen i Oslo? Det kan bero på noe så enkelt som en begynnende forkjølelse; flypassasjerer er ikke overbegeistra over å bli servert av pursere som ustanselig må opp med lommetørkleet.
Skal flyet da bli stående igjen i Oslo, i påvente av å få henta hit en ny thailender? Selvfølgelig ikke – for flyet skal jo knapt ha landa før det skal ta av igjen. Som Kjos smilende ville sagt: - Den som ikke gjør det på den måten, blir utkonkurrert! Det lett forutsigbare resultatet er altså at kabinpersonalet med nødvendighet vil bestå av nordmenn og asiater i skjønn forening – på samme flyvning.
Hva vil det gjøre med arbeidsmiljøet - det faktum at de som gjør samme jobb tjener himmelvidt forskjellig? Eller er det kanskje Kjos’ hensikt, på sikt, at alle hans ansatte skal jobbe på asiatisk lønnsnivå? Faktisk ingen umulig tanke!
Unnskyld meg, men dette forslaget vurderer altså en arbeidsminister fra Arbeiderpartiet i fullt alvor? Behøver Anniken Huitfeldt virkelig mer enn to minutter på å fastslå at dette er nøyaktig det samme som at polske bygningsarbeidere skal jobbe på polsk lønn i Norge?
Hvorfor kan så ikke Norwegian sånn uten videre begynne å betale asiatisk lønn? Det handler om en forskrift som krever at utlendinger som vil jobbe i selskaper registrert i Norge som hovedregel må ha oppholdstillatelse. Dette innebærer at de har lik rett på lønns- og arbeidsvilkår som norske arbeidstakere. I et angrep på denne forskriften, går Norwegians kommunikasjonsdirektør fredag ned i en forunderlig spagat. Anne-Sissel Skånvik til Aftenposten:
«Det berører ikke norske arbeidsplasser eller tariffavtaler. Men hvis regelverket blir stående som det er, må vi registrere oss i Sverige og bli et utenlandsk selskap.» Med andre ord: Gjør som vi sier, eller så flytter vi! Er det ikke sånn at den nordiske modellen bygger på samarbeid mellom partene i arbeidslivet og myndighetene?
Jeg er internasjonalist på min hals, og skulle gjerne sett at lønnsnivået var likt over hele kloden. Men det kan jo ikke innebære at alle vanlige arbeidsfolk skal jobbe på premissene til eierne av en tekstilfabrikk i Bangladesh!
SAS satte en standard. Norwegian følger opp – og det er myndighetenes simple plikt å sette bråstopp for vanviddet. Hvis Anniken Huitfeldt ikke er seg sitt ansvar bevisst, kan vi overlate arbeidslivet til Trine Skei Grande – like gjerne først som sist.
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.