Industrimetallens gudfar har roa seg ned. Betraktelig.
Han har liksom alt som skal til for å bli kultfigur. Selv om han holder seg med et noenlunde fast bakcingband, er Trent Reznor egentlig hele Nine Inch Nails – i egen, høye person.
I anledning innspillingene til bandets andre album, det suksessrike «The Downward Spiral» (1994), bygde han studio i huset er Charles Manson-ligaen tok livet av Sharon Tate. Han har skrevet og produsert musikken til Oliver Stones «Natural Born Killers» og til David Lynch’ «Lost Highway», mens det virkelig brede publikumet vil kjenne ham som opphavsmann til «Hurt» - sangen Johnny Cash rakk å udødeliggjøre. Legg gjerne til at han er mentor for sjokkrockeren Marilyn Manson, og bildet begynner å bli komplett.
Dette er første gang han gir lyd fra seg siden «The Slip» (2008), så «Hesitation Marks» er utvilsomt en stor begivenhet for industrirockere og gothere av ymse slag. Kanskje også for mer tradisjonelle tungrockere, all den stund Reznor denne gang – som vokalist – legger seg farlig nær Ozzy Osbourne.
Det mest overraskende er imidlertid albumets neddempa karakter. Det er ikke på noe vis mainstream, men det aller meste går for seg i dvelende tempo og ditto lydbilde. Imaginære superkonstellasjoner blir ikke alltid like vellykka, men i møte med «Hesitation Marks» er det vanskelig å ikke drømme om et samarbeid mellom Trent Reznor og David Bowie. Den som lever, får se.
NINE INCH NAILS
Hesitation Marks
Universal
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.