Er alt nå skrevet og sagt om Paul McCartney? Kanskje ikke.
Dette er ei veldig fin bok, men la meg ta innvendingene først. De siste 100 sidene virker sammenraska, og jeg tror jeg veit hvorfor. Paul McCartneys skilsmisse med Heather Mills interesserer rett og slett ikke. Det interesserer ikke meg, ei heller forfatteren. Derav resultatet; dårlig og lite engasjert litteratur. Det eneste interessante må i tilfelle være de hårreisende summene det snakkes om. Heather Mills ville ha 125 millioner pund! Godt over en milliard! Etter at hun i årevis hadde mottatt titalls millioner til personlig forbruk!
I det hele tatt – penger og Paul McCartney blir helt umulig å forholde seg til. «Er han god for» fire eller åtte milliarder? Fasiten er egentlig helt uinteressant, men spørsmålsstillinga er likevel beskrivende for tingenes tilstand. Ingen ting er så innbringende, økonomisk, som å være låtskriver og artist. Skuespillere kan tjene sinnssykt mye penger per film de deltar i, men det handler alltid om en engangsutbetaling. Låtskrivere som Paul McCartney casher inn hver dag, hver uke, år ut og år inn. Den som skal finne ut hvor mye han har tjent på «Yesterday», bør nok søke seg inn på et livslangt professorat på BI – og deretter holde seg daglig oppdatert.
Boka er 800 sider lang, og de første 700 er virkelig imponerende godt skrevet. Fjorårets Macca-biografi var god. Men dette er enda bedre. Philip Norman går til kjernen når han først skrider til verket, som han for noen år siden gjorde det med Mick Jagger.
Etter dette tror jeg virkelig vi ikke trenger å vite mer om Paul McCartneys ungdom, tidlig Beatles-tid og sein Beatles-tid. Fortellinga om tida fram til Lindas død (1998) må nå også kunne sies å være i boks. Hvis det fins én Askeladden-historie fra virkeligheten her i verden, må det være historien om Paul McCartney. En klassereise uten sidestykke.
Som jeg nevnte innledningsvis; ei veldig fin bok. Like morsom som Yan Friis’ Yeah! Yeah! Yeah!? Nei. Men mer utfyllende. Dette er Paul McCartneys liv, vel å merke – sett utenfra. Macca har gitt besyv til at den skulle skrives, men aldri deltatt aktivt. Ingen intervjuer med forfatteren.
Kommer det fram noe nytt? For de fleste vil nok avtalen med Apple være en godbit. Da firmaet vi nå kjenner som Apple – et merkenavn The Beatles eide - forhandla Beatles-manager Neil Aspinall fram en avtale som tilsa at firmaet aldri hadde rett til å distribuere musikk … Ringo Starr lever godt på denne avtalen, den dag i dag.
«Lennon/McCartney?» Selve signaturen. Det varte ikke lenge, men denne episoden vil for alltid henge ved Paul McCartney som en skamplett. Rundt «Wings over America»-turnéen midt på ’70-tallet gjorde han forsøk på å endre signaturen til «McCartney/Lennon».
Alle veit at Paul McCartney ene og aleine komponerte «Yesterday». Men har man en avtale, så har man en avtale. Skreiv man sanger sammen, så skreiv man sanger sammen – slik det var avtalt, via handshake. Hva bidro Paul McCartney med til Lennon/McCartney-sangen «Strawberry Fields Forever»? «Lucy in the Sky with Diamonds»? «I Am the Walrus»?
Da måtte det faktisk bli sånn, at «Yesterday» ble kreditert Lennon/McCartney.
Det ukelange fengselsoppholdet i Japan på ’70-tallet framstår fortsatt som et mysterium. Etter ettertrykkelig å ha blitt advart, ankommer Paul McCartney Japan med over 200 gram marihuana i kofferten. Her må virkelig all fornuft vært lagt til side. Hvor, på denne kloden, er det vanskelig å få tak i hasj? Spesielt når man heter Paul McCartney - en mann som har medhjelpere rundt seg, til enhver tid, som kan skaffe alt han måtte ønske, til enhver tid.
Fins det slurv i denne boka? På side 640 står det faktisk at McCartney fylte 50 år i juli 1992. Jeg kan jo ikke vite om det er det norske forlaget eller forfatteren som har ansvar, men fødselsattesten forteller i hvert fall at James Paul McCartney ble født 18. juni 1942. Dette kan synes som pirk, og det er det – men sånt skal ikke forekomme i en biografi.
Gjenstår det nå noe, i fortellinga om Paul McCartney – bortsett fra at vi alle håper han fortsatt vil ha et langt og kreativt liv? Ja. Denne boka forteller ingen verdens ting om låtskriveren Paul McCartney. Før det var gått fem år etter at The Beatles var historie, hadde McCartney gitt ut fem solo-album! Plutselig, liksom – skreiv han 60 sanger!
Hva skjedde rundt omkring og i hodet på Paul McCartney da han komponerte «Live and Let Die» - den uten sammenligning beste James Bond-låta, ever? Dette får vi ikke svar på i Philip Normans biografi. Kanskje får vi aldri svar.
Paul McCartney er den største kunstneren i moderne pophistorie. Og kanskje skal han få ha noen hemmeligheter for seg sjøl. Er han fortsatt relevant? Mulig, det.
Det er kanskje litt tidlig å dele ut julepresanger. Men skal du gi noe til en du kjenner som elsker The Beatles og Paul McCartney? Denne biografien kan umulig bli feil valg.
PHILIP NORMAN
Paul McCartney – Biografien
Gyldendal
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.