Madonna og Bertine Zetlitz gir ut plater samtidig. Tilfeldig? Antageligvis. Men de er flinke, begge to.
Når vi snakker elektronisk popmusikk her i landet, er vi vant til å snakke om kvinnelige artister. Margaret Berger, Sandra Kolstad, Hanne Kolstø - og selvfølgelig den etter hvert godt voksne sjefen i norsk electro-pop, Bertine Zetlitz.
Det er færre som drar inn Madonna på samme inn- og utpust. Hun er liksom bare «pop». Men i virkeligheten er hun plassert midt i sentrum av nøyaktig samme business. Kanskje er det fordi det er moderne, og at Madonna alltid har hatt teft for å ligge i forkant?
Så hva er egentlig forskjellen på «pop» og «electro pop»? I all hovedsak: Instrumenteringa. Den elektroniske popmusikken er hva vi gamlinger, oppvokst med kabler og elektriske gitarer, gjerne kaller urørt av menneskehender. Alt handler om maskiner, mer bestemt synthesizere – som faktisk også må opereres av menneskehender! Men det sitter altså ikke en fyr borti hjørnet med hodetelefoner på seg, og slår trommer, i fysisk forstand. I electro-pop’en handler alt om tangenter.
Da er vi endelig framme ved to av dette årets definitivt mest interessante utgivelser innen sjangeren. Bertine Zetlitz og Madonna. Dronninga av Tellus, og dronninga av Norge. Hvordan kommer de ut av det i 2012? Med æren godt i behold, begge to. Stadig vekk i iskaldt miljø – som Madonna så talende sa det med singelhiten «Frozen» fra «Ray of Light», så langt tilbake som i 1998.
Gode poplåter? Ja, i begge leire. Kanskje ingen som i historisk sammenheng danker ut Gabrielle eller Veronica Maggio i NRK Petre. Mer solid håndverk; disse damene veit hvordan man skrur sammen popmusikk – og faktisk ikke alltid etter mønster vers – vers – refreng – vers – refreng. Bertine og Madonna er oppfinnsome damer som begge evner å tenke kreativt.
Er det sånn at de «utenommusikalske» - teknikerne, produsentene, maskinoperatørene – har mer makt i denne typen popmusikk enn i den tradisjonelle pop/rocken, den som i all hovedsak ble grunnlagt på 60-tallet? Ikke nødvendigvis. Mannen ved miksepulten, George Martin, hadde vel en slags innflytelse på resultatet av innspillingene til The Beatles?
Jeg har forstått det slik at elektronisk pop finner spesiell gjenklang i homsemiljøene, og her et lite tips til dette publikumet: Dere har adskillig mer å hente hos Bertine Zetlitz og Madonna Louise Veronica Ciccone, enn hva som er i vente i Baku noen uker fram i tid.
BERTINE ZETLITZ
Electric Feet
Sony Music
MADONNA
MDNA
Interscope
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.