Arild Rønsen

Skigo = TV 2 = journalistisk integritet?

Bør sportsjournalister være reklameplakat for sponsorer?

Spørsmålet kan synes rart og overflødig. Uten å ha tatt teoretisk journalistutdanning, vil jeg tro dette spørsmålet på dag én av utdanninga ved Journalisthøyskolen besvares med et ubetinga «nei». Strengt tatt utafor enhver diskusjon, vil jeg tro. Men virkeligheten vil det annerledes.

Under Ski-VM i år var TV 2s reportere utstyrt med logoen til skiutstyrsleverandøren Skigos logo. Jeg har for så vidt sans for reporter Siri Nilminie Avlesen, som på lite prinsipiell basis sier til Dagens Næringsliv at hun er mest opptatt av om jakka er varm. Vanskeligere blir det når TV 2s sportsredaktør Bjørn Taalesen spør hva VGs hoppreportere tenker, så lenge VG sponser hopplandslaget?

Sammenligninga er søkt, for å si det forsiktig. Det korrekte blir vel tvert i mot å si at dette er å snu problemstillinga fullstendig på huet. Mens TV 2s reportere driver reklame for en av sine egne/arrangørens sponsorer, er det utøverne som driver reklame for VG. Og det blir jo noe helt annet.


DAG OTTO LAURITZEN, JOHAN KAGGESTAD & CHRISTIAN PAASCHE: Hvor lang tid går det, før de stiller med sponsorlogo i studio?

I klartekst: VGs reportere står ikke i fare for å komme i konflikt med skihoppernes sponsor; ingen forlanger at VG-ansatte skal drive kritisk journalistikk mot egen arbeidsgiver. Det motsatte er altså tilfelle med TV 2s reportere. Den dagen det oppstår «kluss» mellom Skigo og TV 2/Ski-VM, er TV 2s reportere avskåret fra å drive journalistikk. Man kan jo ikke stå i tv-ruta å fortelle at Sigor driver skitten business, med Skigos logo på jakka!

Taalesen er videre på gyngende grunn når han henviser til at kanalen omtaler Color Line Stadion og Tippeligaen – altså navn oppkalt etter aktørenes/klubbenes sponsorer. For dette blir noe helt annet; Color Line Stadion og Tippeligaen heter jo det! Vi snakker om egennavn – på linje med Espen Thoresen Vær Så God Takk Skal Du Ha Du Må Ha Det Så Fint Du Kan Ha Det (eller hva han heter).

Det faktum at man innimellom kunne være flinkere til å si «her i Molde» istedenfor «her på Aker Stadion», blir en fillesak i denne sammenhengen.

Jeg jobber tidvis for VIF-TV, og den sammenligninga holder mål. Der opptrer reporterne i VIF/sponsor-logo. Men det er jo fordi hele hensikten med VIF-TV er å drive reklame for Vålerenga! Jo bedre VIF-TVs reportere gjør sine saker, jo bedre er det for klubben og for dens sponsorer. Men hensikten med TV 2 er vel ikke å drive reklame for Skigo?

Redaksjonsklubben i TV 2varsler innsigelser i forkant av Sotsji-OL, og dette kan kanskje bli den første prøvesteinen for nytilsatt leder i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum? Da ligger det i så fall an til interessante diskusjoner over frokostbordet, mellom fru Løken Stavrum og hennes ektemann Gunnar Stavrum, redaktør og administrerende direktør for Mediehuset Nettavisen.


Share
|
<

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.