Arild Rønsen

Øl, øl - og enda mer øl?

Krise – om «bransjen» ikke får lov til å fortelle sine kunder hva slags øl som passer til reker?

Petter Nome er ansatt av ølprodusentene for å pushe øl til folket. Det er helt streit. Men da må han si det som det er. Hans jobb er å selge øl. Når han pakker inn i budskapet i «kultur» - ja, da blir det bare tull.

Øl har like lite med kultur å gjøre som fotball har med kultur å gjøre. Øl er øl. Og fotball er fotball. Kultur er noe helt annet.

Argumenterer Nome i realiteten for at det skal bli lov å reklamere for sprit? Selvfølgelig gjør han det. Vodka er akkurat like legal vare i Norge som øl. Hvis «bransjen» skal ha lov til å reklamere for øl; hvorfor i all verden skal ikke den samme «bransjen» ha lov til å reklamere for den ene eller andre typen vodka? Hvis den ene typen øl passer bedre til reker enn til biff, så er det vel også sånn at den ene typen vodka passer best til en dry martini etter måltidet?

Det er helt greit å være tilhenger av at det skal være lov å reklamere for alkohol. Men da må man spille med åpne kort. Den regjeringa som åpner for reklame for den ene eller andre type øl, åpner samtidig for den ene eller andre type vodka. Kultur? Nei – det handler enkelt og greit om propaganda for mer og mer og enda mer alkohol.

Og er nå det så lurt, da? Nome?


Share
|
<

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.