Kulturnytt i NRK P2 er i ferd med å utvikle en merkelig praksis med å anmelde plater lenge før de er tilgjengelig for publikum. Hvorfor?
Forrige mandag ble Motopsychos Heavy Metal Fruit anmeldt to uker før release. I dag anmeldes Jaga Jazzists kommende album, ei uke i forkant av utgivelsesdato. Dette er ikke noe splitter pine nytt fenomen, men så vidt jeg har kunnet registrere, er det ny praksis i NRK.
En gang i verden var det kamp musikkjournalister imellom om å være først ute. Den fighten stilna etter hvert av, av en enkel grunn: Det er virkelig ikke toppen av gravende journalistikk å skaffe seg et forhåndseksemplar.
Slik jeg ser det, fins det bare én fornuftig grunn til å omtale upublisert musikk, nemlig at du steller med en publikasjon med lang trykningstid. Det er naturlig at et månedsmagasin foretrekker å anmelde ei viktig plate ei uke for tidlig (avisa skal jo leses i en hel måned), når alternativet er å komme tre uker i ettertid.
Men slik er jo, heldigvis, ikke tilstandene i 24-timers kanalen NRK. Så hvorfor? Jeg mener denne praksisen er respektløs, både overfor musikerne og NRKs lyttere.
Den er respektløs overfor lytterne, i den forstand at han eller hun ikke har noen mulighet til å ettergå innholdet i anmeldelsen. Ved siden av rein forbrukerveiledning, er vel det hele vitsen?
Overfor musikerne, er den respektløs av minst to årsaker. 1) Har ikke musikere som har jobba et par år med en produksjon lov til å bestemme når produktet er offentlig? Hvordan ville NRK P2 reagert, om noen hadde hacka seg inn i datasystemet, og for eksempel valgt lørdag til å nettpublisere et intervju NRK hadde planlagt å offentligjøre i Søndagsavisa? 2) Det er jo direkte dårlig gjort overfor artistene, i kommersiell forstand! Til og med i de tilfellene der anmeldelsen er overveldende positiv! Hvem av Kulturnytts lyttere tenker på Motorpsycho fjorten dager etter å ha hørt anmeldelsen i radio? Nå må jeg sannelig huske å gå i platebutikken mandag om to uker, liksom?
Det er fint a den tunge kulturkanalen holder seg med en oppegående musikkredaksjon, også for det mer populærmusikalske feltet. Men i dette spørsmålet bør kursen justeres.
Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.